KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA „KUBUŚ PUCHATEK” W STRZAŁKOWIE NA LATA 2015/2017
„- Puchatku?
– Tak, Prosiaczku?
– Nic…- odpowiedział Prosiaczek, biorąc Puchatka za łapkę-
Chciałem się tylko upewnić, że jesteś…”
WIZJA PRZEDSZKOLA
Ważne jest dla nas zdrowie i bezpieczeństwo dzieci oraz rozwijanie ich samodzielności i działalności twórczej. Przedszkole współpracuje z rodzicami i środowiskiem lokalnym tworząc więzi uczuciowe z otoczeniem, w którym dziecko wzrasta.
MISJA PRZEDSZKOLA
-
Dbamy o to, by dzieci były przygotowane do kolejnego etapu edukacji.
-
Systematycznie obserwujemy dzieci i pomagamy im rozwijać ich talenty i zainteresowania.
-
Kształtujemy postawę samodzielności w zakresie samoobsługi.
-
Uczymy życzliwości i wrażliwości na potrzeby innych.
-
Uczymy dzieci i rodziców zwracania uwagi na prawidłowy (zbilansowany) tryb życia- odpowiednią dietę, ruch, higienę i bezpieczeństwo.
-
Włączamy rodziców w działalność Przedszkola poprzez imprezy okolicznościowe, zajęcia otwarte, zajęcia warsztatowe i integracyjne.
-
Współpracujemy z innymi placówkami i instytucjami.
ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU
Zajęcia prowadzone w Przedszkolu ukierunkowane są na realizację Podstawy Programowej, pozwalając na indywidualny rozwój każdego dziecka.
Dzięki systematycznej obserwacji możliwe jest zapewnienie optymalnych warunków rozwoju dzieci.
Nauczycielki monitorują gotowość szkolną przedszkolaków i w zależności od wyników prowadzą zajęcia korygujące i wspomagające rozwój; udzielana jest również pomoc psychologiczno – pedagogiczna i logopedyczne.
Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, placówka dba o częste kontakty na linii przedszkole – dom.
Przedszkole podejmuje także liczne działania na rzecz środowiska. Kalendarz wydarzeń jest modyfikowany zgodnie z potrzebami w myśl zrównoważonego rozwoju.
Dbamy o to, by dzieci rozumiały potrzebę troski o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo.
Poprzez urozmaicone zabawy oraz częsty kontakt z literaturą przedszkolaki wprowadzane są w świat wartości.
Przedszkole zatrudnia kadrę wykwalifikowaną w zakresie wychowania przedszkolnego, a także w miarę potrzeb posiadającą kwalifikacje specjalistyczne: specjalista w zakresie terapii pedagogicznej, logopeda, specjalista w zakresie oligofrenopedagogiki, specjalista w zakresie pomocy przedmedycznej.
W celu ciągłego doskonalenia funkcjonowania placówki powoływane są zespoły zadaniowe:
– zespół planistyczny
– zespół ewaluacyjny
– zespół do opracowania procedur i programów
-zespół do pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W razie konieczności i potrzeb placówki mogą zostać powołane inne zespoły.
Organizacja placówki oparta jest na Statucie oraz systemie jasnych procedur i regulaminów.
KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
-
Metody słowne:
-
Rozmowy
-
Opowiadania
-
Zagadki
-
Objaśnienia i instrukcje
-
Sposoby społecznego porozumiewania się
-
Metody żywego słowa
-
- Metody oglądowe:
- Obserwacja i pokaz
- Osobisty przykład nauczyciela
- Udostępnianie sztuki (dzieła plastyczne; ilustrowane artystycznie utwory literackie, przedstawienia teatralne, koncerty muzyczne)
- Metody czynne:
- Metody samodzielnych doświadczeń
- Metody kierowania własną działalnością dziecka
- Metody zadań stawianych dziecku
- Metody ćwiczeń utrwalających
Ponadto codzienną pracę wychowawczo – dydaktyczną urozmaicamy o elementy nowatorskich rozwiązań takich, jak:
– Edukacja przez ruch D. Dziamskiej
– Dziecięca matematyka
– Pedagogika zabawy
– Twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów
– Aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss
– Matoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
– Matoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
– Naturalna nauka języka
Nauczycielki poszerzają swój warsztat pracy poprzez udział w kursach i szkoleniach oraz dzielą się wiedzą w ramach WDN.
KATALOG WARTOŚCI
-
przyjaźń
-
szacunek
-
odpowiedzialność
-
miłość
-
prawda
-
zdrowie
-
przyroda
-
tolerancja
-
ojczyzna
ADAPTACJA NOWYCH DZIECI
-
zajęcia adaptacyjne dla przyszłych przedszkolaków,
zapoznanie rodziców ze sposobami przygotowania dzieci do pozostawienia ich w przedszkolu,
-
zapoznanie rodziców z bazą i pracownikami przedszkola,
-
poznanie oczekiwań rodziców wobec przedszkola,
-
integracja rodziców między sobą,
-
realizacja programu „Pierwsze kroki w przedszkolu”
FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:
-
zebrania ogólne i grupowe, konsultacje indywidualne,
-
zajęcia otwarte dla rodziców, zajęcia warsztatowe z rodzicami,
-
biuletyny,
-
prowadzenie „Kącika dla Rodziców” (informacje, ciekawe artykuły o tematyce wychowawczej, pedagogiczno – psychologicznej, eksponowanie prac dzieci),
-
spotkania adaptacyjne,
-
wspólne imprezy i uroczystości przedszkolne, festyny, pikniki, wycieczki,
-
pozyskiwanie rodziców do prac na rzecz przedszkola, grupy.
PODEJMUJEMY DZIAŁANIA NA RZECZ ŚRODOWISKA LOKALNEGO:
-
Akcja „Sprzątanie Świata”
-
Zbiórka nakrętek
-
Zbiórka baterii
PRZEDSZKOLE WSPÓŁPRACUJE Z RÓŻNYMI INSTYTUCJAMI:
-
Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Słupcy
-
Biblioteką Publiczną w Strzałkowie
-
Powiatową Komendą Policji w Słupcy
-
Pielęgniarką Szkoły Podstawowej w Strzałkowie
-
Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Słupcy
-
Pracownikami Ratownictwa Medycznego
-
Państwową Strażą Pożarną w Słupcy
-
Starostwem Powiatowym w Słupcy
-
Szkołą Podstawową w Wólce
-
Szkołą Podstawową w Strzałkowie
-
Spółdzielnią „Farmer” w Strzałkowie
-
Ludowym Bankiem Spółdzielczym w Strzałkowie
-
Spółdzielnią Mleczarską Udziałowców w Strzałkowie
-
WPPZ Zakład Produkcyjny Staw
-
SZKOLMEB Młodziejewice
-
Lokalnymi mediami
PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW
Pracujemy w oparciu o:
-
Podstawę Programową Wychowania przedszkolnego opracowaną przez prof. E. Gruszczyk – Kolczyńską
-
Zestaw programów:
– „W kręgu zabawy” – Jadwiga Pytlarczyk, wydawnictwo Juka
– „Od przedszkolaka do pierwszaka” I. Broda, wydawnictwo WSiP
– Program nauczania języka angielskiego „Wychowanie przedszkolne i zerowe” M. Bogucka, D. Łoś, wydawnictwo PEARSON
– Program nauczania religii „Kochamy dobrego Boga” – program do nauki religii, wydawnictwo WAM Kraków
-
Tematyczne projekty edukacyjne
-
Programy edukacyjne i akcje prozdrowotne inicjowane przez Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Słupcy:
– „Moje dziecko idzie do szkoły”
-„ Czyste powietrze wokół nas”
– „Światowy Dzień Zdrowia”
-„Bądźmy zdrowi, wiemy więc działamy”
-
Miesięczne plany pracy przygotowywane dla poszczególnych grup wiekowych
SYLWETKA ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA „KUBUŚ PUCHATEK” W STRZAŁKOWIE
-
Jest gotowy do podjęcia zadań na kolejnym etapie edukacji.
-
Jest samodzielny w zakresie samoobsługi i porozumiewa się w sposób zrozumiały dla innych.
-
Jest aktywny i ciekawy świata, wykazuje inicjatywę w działaniu.
-
Rozumie potrzebę dbania o zdrowie i bezpieczeństwo (stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o własne zdrowie i sprawność fizyczną).
-
Kieruje się uznanymi wartościami; jest tolerancyjny wobec odmienności.
-
Traktuje książkę jako źródło wiedzy i rozrywki.
KIERUNKI DZIAŁANIA (PRIORYTETY) NA LATA 2015/2016 – 2016/2017:
-
Opracowanie i zatwierdzenie przez Radę Pedagogiczną programu „Pierwsze kroki w przedszkolu”.
-
Rozwijanie działalności Przedszkola na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa:
-
Organizacja spotkań z pielęgniarką, stomatologiem, policją, strażą pożarną
-
Uroczystości grupowe i przedszkolne o tematyce związanej ze zdrowym stylem życia
-
Opracowanie i realizacja tematycznego projektu edukacyjnego
-
Doskonalenie zawodowe w zakresie edukacji zdrowotnej
-
Rozwijanie edukacji czytelniczej:
-
Współpraca z Biblioteką Publiczną Gminy Strzałkowo (zajęcia dla przedszkolaków, wystawy)
-
Codzienne spotkania z książką
-
Organizacja wystaw prac plastycznych opartych na motywach literackich
-
Współpraca z Uniwersytetem Trzeciego Wieku:
-
Organizacja koncertów tematycznych dla słuchaczy (na terenie przedszkola)
-
Udział w wystawach prac słuchaczy uniwersytetu organizowanych w Galerii Biblioteki Publicznej
-
Zapraszanie słuchaczy do przedszkola w ramach akcji tematycznych np. czytanie bajek dzieciom lub zapoznanie z ciekawymi zawodami lub zainteresowaniami (np. szydełkowanie)
-
Doskonalenie warunków materialnych:
-
remont sal dziecięcych (sukcesywna wymiana mebli),
-
doposażenie przedszkola w sprzęt, pomoce dydaktyczne i zabawki sprzyjające wychowaniu i edukacji,
-
dostosowanie placu zabaw do potrzeb dzieci 3 – 4 – letnich,
-
sukcesywna modernizacja przez kolejne lata pionu żywieniowego (kuchnia i pomieszczenia przykuchenne).